Wanneer er een sterfgeval in de familie plaatsvindt, zijn er naast het verdriet en de emoties nog een aantal andere dingen om mee om te gaan. administratieve procedures. In België zijn deze stappen specifiek en belangrijk om ervoor te zorgen dat alles in orde is, zowel juridisch als administratief. Hier is een gids met de belangrijkste stappen die je moet nemen en de procedures die je moet volgen.

1. Verklaring van overlijden

De eerste stap is het overlijden melden aan de lokale overheid van de plaats van overlijden binnen 24 uur. Deze aangifte wordt meestal gedaan door de begrafenisondernemer, maar kan ook gedaan worden door een goede vriend of familielid. De ambtenaar van de burgerlijke stand geeft dan een overlijdensakteDit document is essentieel voor alle volgende procedures.

Het is essentieel om meerdere kopieën van deze akte te bewaren, omdat ze nodig zijn voor de meeste administratieve procedures, zoals de bankrekeningen sluitende verzoek om een verklaring van erfrechten de verklaring van erfrecht.

2. De begrafenis organiseren

Begrafenissen moeten worden georganiseerd binnen acht dagen na het overlijden. Je moet kiezen tussen begraven of cremeren en de details van de ceremonie organiseren in overeenstemming met de wensen van de overledene of de voorkeuren van de familie. Begrafenisondernemers helpen u met deze regelingen. Ze kunnen ook zorgen voor de logistieke aspecten, zoals het vervoer van het lichaam, het reserveren van de locatie voor de ceremonie en het regelen van de administratieve formaliteiten met de lokale overheid.

Vergeet niet te controleren of de overledene een uitvaartverzekeringdie alle of een deel van de kosten voor de ceremonie kunnen dekken.

administratieve procedures bij overlijden

3. Een verklaring van erfrecht aanvragen

Voor toegang tot de bankrekeningen van de overledene en zijn of haar nalatenschap te beheren, is het noodzakelijk om een akte van erfelijkheid. Deze akte kan worden uitgegeven door de notaris of door het registratiekantoor (service de la Documentation patrimoniale) als de waarde van de nalatenschap minder is dan 5.000 euro en als er geen testament is.

De daad van erfelijkheid bevestigt de wettelijke erfgenamen en hun rechten op de nalatenschap. Dit document is ook nodig voor procedures zoals de overdracht van eigendomde wijzigingen in verzekeringscontractenen de bankrekeningen sluiten van de overledene.

4. Verklaring van erfrecht

In België moet een aangifte van nalatenschap worden ingediend bij het relevante belastingkantoor. binnen vier maanden na het overlijden als het overlijden plaatsvond in België (of binnen vijf maanden als het overlijden plaatsvond in een ander Europees land).

Deze verklaring moet het volgende bevatten een gedetailleerde lijst van de bezittingen en schulden van de overledene. De erfgenamen kunnen ervoor kiezen om de verklaring zelf af te leggen of om zich te laten bijstaan door een notaris. De verklaring van erfrecht is cruciaal voor het vaststellen van de basis voor de berekening van successierechten. Het moet alle bezittingen van de overledene bevatten, zoals onroerend goed, bankrekeningen en levensverzekeringen, evenals schulden en kosten die van de nalatenschap moeten worden afgetrokken.

wat te doen bij overlijden

5. Betaling van successierechten

Zodra de aangifte van nalatenschap is gedaan, berekent de belastingdienst de verschuldigde successierechten. De rechten variëren naargelang de waarde van de erfenis en de relatie tot de overledene. De erfgenamen hebben dan een periode van twee maanden om deze kosten te betalen. In geval van financiële problemen kunnen betalingsfaciliteiten worden aangevraagd.

De tarieven voor successierechten kunnen hoog zijn, vooral voor verafgelegen of niet-verwante erfgenamen. Het is daarom belangrijk om de successieaangifte zorgvuldig op te stellen om onaangename verrassingen te voorkomen en de te betalen kosten te optimaliseren.

6. Beheer

Als u een eigenschap ervenHet is belangrijk om dit snel te regelen. Dit zijn de belangrijkste stappen:

  • Hypotheekregistratie Wijzig de hypothecaire inschrijving om de nieuwe eigenaren te vermelden. Hierdoor worden de kadasters bijgewerkt en worden de rechten van de erfgenamen op het eigendom gegarandeerd.
  • Taxatie van onroerend goed : Laat de waarde van het onroerend goed schatten door een expert. Deze schatting is nodig voor de successieaangifte en voor een eventuele toekomstige verkoop.
  • Beslissing over het eigendom Beslis of je de woning wilt houden, verkopen of verhuren. Als je besluit om te verkopen, moet je misschien een paar extra administratieve stappen nemen, zoals het verkrijgen van de nodige certificaten (energieprestatiecertificaat, enz.). Als je besluit het pand te houden, vergeet dan niet de verzekeringsstatus te controleren en de nodige stappen te ondernemen voor onderhoud en dagelijks beheer.

7. Tijdslimiet voor het leegmaken van het huis

Als je in België een eigendom erft, is er geen geen specifieke wettelijke deadline voor het leegmaken van het huis. Het is echter raadzaam om dit snel te doen om onnodige kosten te vermijden, zoals kosten voor mede-eigendom, onroerendgoedbelasting en onderhoudskosten. Als het huis wordt verhuurd, moet je ook de opzegtermijnen en voorwaarden van het huidige huurcontract respecteren.

Een huis leegmaken kan een een emotioneel en fysiek veeleisende taak. Gelukkig zijn er gespecialiseerde bedrijven zoals Mijn stofzuiger thuis kan je helpen. Experts in woningontruiming in BelgiëMon Vide Maison biedt een complete service voor het ontruimen van uw huis van alle meubels en bezittingen, zodat alles op de juiste manier wordt gesorteerd, gerecycled of hergebruikt. Door een beroep te doen op professionals kunt u tijd besparen en stress verminderen gerelateerd aan deze vaak delicate fase.

Een huis leegmaken na een overlijden

Conclusie

Een sterfgeval in de familie is een moeilijke tijd en de administratieve procedures kunnen overweldigend lijken. Maar door deze stappen te volgen en je te omringen met bekwame professionals, kun je ervoor zorgen dat alle procedures worden gevolgd en dat de opvolging onder de best mogelijke omstandigheden plaatsvindt.

Aarzel niet om een notaris inschakelen om je tijdens het hele proces te ondersteunen, zodat je je kunt concentreren op wat het belangrijkst is: het herdenken van je dierbare. Een beroep doen op specialisten zoals Mijn stofzuiger thuis om het geërfde huis op te ruimen kan u ook verlossen van een lastige en emotionele taak, terwijl de bezittingen van de overledene op een respectvolle en milieuvriendelijke manier worden behandeld.

nl_NL